Udvikling af læringsplan (elevplan) til meddelelsesbog

Udvikling af vores eksisterende læringsplan (elevplan) til meddelelsesbog

Vores nuværende praksis

På Skrillingeskolen har vi fokus på, at læringsmål er vigtige for udvikling af elevernes kompetencer.  Det betyder, at undervisningen og de pædagogiske aktiviteter tager udgangspunkt i elevernes lærings- og udviklingsmål.
Vores tilgang til eleverne hviler på et anerkendende og ressourcefokuseret fundament og med den kognitive tilgang som faglig ramme.
Vores forældresamarbejde er tæt omkring den enkelte elev. Og af vores samarbejdspartnere får vi meget stor ros for vores dokumentation af elevernes lærings- og udviklingsmål og samarbejdet omkring disse.

Hvorfor nyt tiltag?

Fra skoleåret 2022/23 er folkeskoleloven ændret, så skolerne ikke længere skal udarbejde elevplaner men meddelelsesbog. Kravene er få, hvilket betyder, at vi som skole selv kan være med til at udvikle vores egen løsning.

Hvad så nu?

Vi vil derfor:

• I samarbejde med konsulent fra forvaltningen undersøge muligheden for vores egen digitale form hos Easy IQ. Easy IQ har i samarbejde med flere specialskoler udviklet digitale meddelelsesbøger, så elevernes lærings- og udviklingsmål fastsættes med udgangspunkt i Folkeskolelovens Fælles Mål med baggrund i evidensbaseret mål fra en udviklingsalder på 0,2 år til og med 10 kl.
  • Udarbejde proces for at systematisere og standardisere vores nuværende læringsplaner til den digitale meddelelsesbog
  • Udvælge test og screeningsværktøjer

Mål for vores tiltag?

Vi ønsker, at:

• Den nye meddelelsesbog giver mulighed for et tæt samarbejde omkring den enkelte elev
  • Lærings- og udviklingsmålene bliver omsat til undervisning og pædagogiske aktiviteter
  • Få en digital løsning som er tilpasset vores skole, men samtidig er en færdigløsning på en læringsplatform