Politikker og kodeks

Skrillingeskolens Anti-mobbepolitik

På Skrillingeskolen tolererer vi ikke mobning!

Formålet med Skrillingeskolens anti-mobbepolitik er:

• At alle elever trives i skolens sociale fællesskab

• At have kontinuerlig fokus på at forebygge mobning

• At kunne håndtere eventuel opstået mobning, så det bliver bragt til ophør

Nedenstående beskriver Skrillingeskolens handleplan i forhold til: at identificere - at forebygge - at håndtere mobning

Hvad er mobning?

Mobning er gentagne bevidste negative handlinger (fysiske såvel som verbale) rettet mod en enkelt person, som ikke på ligeværdigt niveau kan tage til genmæle.
Mobning er således ikke en konflikt, men et overgreb og skal behandles derefter.

Ved negative handlinger kan der være tale om:

• direkte fysisk vold, skub, slag, spark etc.

• handlinger, ledsaget af ord, trusler og hån, samt det at sige ubehagelige og sårende ting.

• handlinger uden ord, f.eks. brug af grimasser, gestus, ved at vende vedkommende ryggen eller ved at irritere eller såre – ikke at efterkomme en persons ønske.

• ord, trusler og hån videregivet via mobil eller computer

Plan for at identificere, forebygge og håndtere mobning

• Alle medarbejdere er opmærksomme på ”mobbesignaler”.

• ​​​Vi lytter altid til elever, der giver udtryk for, at de er blevet mobbet.

• Der iværksættes øjeblikkelig hjælp / støtte og iværksættelse af handlinger for at stoppe mobningen i tilfælde af identificeret mobning.

• Personalet er opmærksomme på elevernes brug af mobil og computer som kommunikationsmiddel.

Hvad gør vi for at forebygge mobning?

• Arbejdet med sociale kompetencer prioriteres højt for den enkelte elev i såvel skole- som SFO-tid.

• Skolebestyrelse, elevråd og personale drøfter løbende elevernes trivsel.

• Hver klasse / SFO gruppe drøfter skolens fælles regler for samvær og brug af mobil og computer som kommunikationsmiddel, og de udarbejder evt. egne regler som supplement til de fælles.

• Ved elevsamtaler indgår altid et punkt om elevens trivsel og sociale kompetenceudvikling.

• Det skal være helt legalt altid at henvende sig til en voksen, hvis man føler sig mobbet.

• Elevrådet kan inddrages hvis temaet skal tages bredt op på skolen.

Hvad gør vi hvis mobning forekommer alligevel?

• Den, der får kendskab til den dårlige trivsel/mobningen, kontakter personalet, som er tæt på den / de berørte elev(er)

• Kontaktlærer / kontaktpædagog aftaler en handleplan for at standse mobningen øjeblikkeligt. Både mobber og offer skal have hjælp og støtte til at ændre deres adfærd. Selve indholdet og formen for indsatser og pædagogisk intervention aftales af kontaktpersoner i samarbejde medledelsen.

• Forældre orienteres om og involveres om nødvendigt i handleplanen, samt der træffes aftale med forældrene om deres indsats.

• Fornødne aftaler med øvrigt personale/team træffes.

• Handleplanen startes så hurtigt som muligt.

• Personalet følger udviklingen til problemet er løst –kontaktpersoner holder ledelse og forældre orienteret

Hvis mobningen fortsætter og virker uløselig

Ledelsen inddrages i planlægningen af indsatsen mod mobningen. Beslutninger tages efter samråd med de relevante personer, myndigheder og de berørte forældre.

Følgende kan være signaler på, at et barn bliver mobbet:

• barnet er ked af at skulle i skole – måske kun bestemte tider/ugedage

• barnet plager om at blive kørt

• barnet mister eller får ødelagt sine ting

• barnet klarer sig dårligere i skolen

• barnet isolerer sig fra andre børn

• barnet mister tilliden til sig selv

• barnet bliver indelukket og stopper måske med

• fritidsaktiviteter

• barnet ønsker flere penge eller stjæler

• barnet vil ikke sige, hvad der er galt

• barnet bliver opfarende, irritabel, aggressiv og har

• uforklarlige vredesudbrud

• barnet græder sig i søvn eller har mareridt

Kodeks for god ledelsesadfærd på Skrillingeskolen i Middelfart

• Vi er en del af det samlede skolevæsen i Middelfart Kommune, og vi gør det bedst muligt Skrillingeskolen inden for de givne rammer.

• Vi vil arbejde for de bedst mulige betingelser for at vi kan løse vores opgave som specialskole for de mest krævende børn i Kommunen.

• Vi vil have fokus på løbende at øge den sociale kapital for at skabe en god arbejdsplads.

• Vi vil bestræbe os på at vores ledelsesarbejde i enhver situation har udgangspunkt ledelsesdiamanten i Social Kapital – Retfærdighed, Samarbejde og Tillid

• Vi sætter kerneopgaven i centrum.

• Vi vil som ledelse have løbende fokus på at kerneopgaven har højeste prioritet, og vi vil være tydelige om vore forventninger, og gennem motiverende initiativer arbejde mod de fastsatte mål

• Vi vil have fokus på tydelige og klare og enslydende udmeldinger.
    • Som lederteam vil vi bestræbe os på at være internt afklaret så misforståelser minimeres, og vi vil være ærlige og tydelige i vores information og kommunikation i respekt for den fornødne fortrolighed.

• Vi vil have fokus på, at alle er værdifulde, bidragsydere ind i vores fællesskab.
    • Vi vil bestræbe os på at ”se alle”, og agere fair i vores ledelsesansvar.

• Vi støtter op om at lykkes med kodeks for god medarbejderadfærd.
    • Vi vil som ledelse arbejde indenfor rammerne af god medarbejderadfærd på Skrillingeskolen.

”Kodeks for god medarbejderadfærd” på Skrillingeskolen i Middelfart

•    Vi spiller hinanden gode og bidrager til at alle føler sig værdifulde

Vi interesserer os for vores kolleger, og anerkender hinanden som individer med hver vores forskelligheder

•    Vi fokuserer på det, der skaber værdi