Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kompetenceforløb i autismespektrum forstyrrelser 24/25 - udviklingspunkt

Kompetenceforløb i autismespektrum forstyrrelser 24/25 - udviklingspunkt

 

Vores nuværende praksis


Vi har et specialiseret tilbud til elever med kognitive udfordringer og autisme.

For at skabe de optimale læringsmiljøer for den enkelte elev tager vi udgangspunkt i det enkelte barn/unges kompetencer og potentialer.

For at den enkelte elev får mulighed for at deltage i et fællesskab, træner vi sociale færdigheder, da eleverne er kendetegnet ved at have udfordringer med interaktion.

Vores autismepædagogiske tilgang betyder, at vi har fokus på struktur, genkendelighed og forudsigelighed.

Vi anvender visuelle støttesystemer, da eleverne ofte har sproglige vanskeligheder og/eller overbliksvanskeligheder.

Som en del af vores tilbud træner vi almen daglig livsførelse (ADL) og giver mulighed for med- og selvbestemmelse.


Hvorfor ny tiltag?


Målgruppen på Skrillingeskolen ændrer sig. De seneste år har vi modtaget flere elever end tidligere med autismespektrum forstyrrelser (ASF). Ligesom vi ser en øget kompleksitet hos elever. Eleverne kræver et endnu mere specialiseret tilbud. Derfor er der et behov for at udvikle specialpædagogiske metoder og tilgange til den nye målgruppe.


Hvad så nu?


Vi vil derfor:

Lægge vægt på uddannelse, innovation og udvikling.

I skoleåret 24/25 starter vi et kompetenceforløb op i autismespektrum forstyrrelser (ASF). Det er helt essentielt at få en udvidet forståelse af autisme og de komorbiditeter som ofte optræder sammen med diagnosen. Ud fra at autismen må være den vigtigste diagnose i vores måde at forstå eleven og vores tilgang. Det er altså vigtigt med en dybere forståelse både teoretisk og praksisnært.
Den nyeste viden indenfor området vil være helt afgørende for uddannelsen. Der er inden for området ”autisme og læring” sket meget, som det vil være vigtigt at få afprøvet og implementeret på Skrillingeskolens autismespor. Især er synet på den sociale del af læring og læring i fællesskaber for denne målgruppe et område, som er i stor udvikling. Nye og dybere forståelser for en anderledes måde at tænke på, har givet nye perspektiver for undervisning og udvikling for elever med ASF.
Vi har planlagt et kompetenceløft og en opkvalificering af hele personalet på skolen og en efteruddannelse af personalet på skolens autisme-spor (ASF). Derudover er planen, at vi på sigt uddanner endnu en specialist indenfor autisme.
Ud over kompetenceløftet bliver der igangsat flere tiltag f.eks. flytter hele sporet sammen, så de tre autisme-klasser er i samme hus. Det er vigtigt, at klasserne er tæt på hinanden, så en større fleksibilitet og videndeling mellem teamene kan finde sted. Underviserne skal gå mere på tværs af klasserne, så elevernes overgange mellem indskoling, mellemtrin og udskoling bliver gjort lettere.


Mål for vores tiltag?


Vi ønsker, at:
Vi også fremover sikrer høj kvalitet og specialisering i vores tilbud til glæde for eleverne.
At alle medarbejdere har de rette faglige kompetencer, og at vi dermed understøtter fastholdelse og rekruttering af dygtige medarbejdere