Indhold:
-
Fundament:
-
Observationer i klassen.
-
Afdækning ved: fagfaglige tests, pas, lus, mv. (info niveau).
-
Afklarende og udviklende samtaler med de voksne, der har med barnet at gøre i hverdagen.
-
Vejledning til forståelse af barnet i vanskeligheder og særlige behov.
-
Relationsdannelse.
Værktøjskasse – kollega til kollega
Klasseledelse, kommunikationsmetoder, strukturer/styringssystemer, typer af læringsrum, indretning af læringsrummet, materialer (tilpasset udviklingsniveau/alder).
Formål:
At elever med særlige behov så vidt som muligt fastholdes på skolen.
Omfang:
Interview – forventningsafklaring – evt. filmes for at fastholde og skabe fælles forståelse.
Observation hos dem eller evt. hos os.
Problemformulering – dialog – sparring.
Evaluering/opfølgning efter ca. et halv år.
Målgruppe:
Personale i børnehaver, skoler, SFO og bofællesskaber.